Jum main klik-klik Iklan. ^^,

Saturday 14 December 2013

Aku Mencintaimu kerana Agamamu bab 23

Assalamualaikum. Ni entry terakhir dari Efdy. 

Eh..Eh.. bukan dah berakhir. Cuma berakhir untuk minggu ini. 

Esok Ahad, so kena balik kampung. Kita jumpa lagi minggu depan ya. 

Jangan lupa komen. Oh kalau pendek., saya dah tahu nak panjangkan macam mana lagi. 

Selamat Malam.




Aku pening. Nak jawab ke tak nak ni ha ?

Tak jawab, takut ada perkara penting...

Nak jawab, tapi malulah pulak! Aduh..

Jawab ke tidak?

Tak payahlah. Biarlah.

Akhirnya telefonku senyap. Haaa.. Lega!

Tiba-tiba telefonku berbunyi lagi tanda ada mesej yang masuk. Ish..

Assalamualaikum, ini sayalah Dr. Nazrul! Angkatlah fon. - Doktor Nazrul.

Aku tahulah. Hm... nak balas ke tidak ni? Balas je lah...

Waalaikumussalam, ada apa ya Dr. Nazrul? 

Tak sampai seminit mesejku di balas kembali. Amboi lajunya balas, kalah orang tengah bercintalah pulak!

Saya nak cakap dengan awak! - Doktor Nazrul

Aku terkedu. Apa hal pula nak cakap-cakap bagai ni!

Ada hal penting ke yang perlu saya tahu? Kesihatan abah saya ok kan? - balasku.

Tapi kali ini si dia tidak membalas. Tapi dia tetap mencuba. Mencuba untuk kali yang kedua.

Kali ini, aku terpaksa angkat.

" Assalamualaikum," sebagai pembuka bicara dari sebelah sana. Ya Allah. Kenapa suara Doktor Nazrul ni lembut semacam ni. Kuatkan imanku Ya Rabbi.

" Waalaikumussalam Doktor, ada apa ya?" tanyaku.

" Em.. maaflah sebab saya minta nombor awak dari abah awak," katanya berterus-terang.

" Tak apa, mungkin ada perkara penting yang awak nak beritahu saya," sambungku.

" Sebenarnya Cik Aisyah, saya..." dia berjeda seketika.

" Saya apa doktor? Jangan la buat saya tertunggu macam ni," kataku. Buat saspens je lah doktor ni.

" Saya nak berkenalan dengan awak," jelasnya.

" Apa?!" aku terjerit perlahan. Biar betul. Pertama kali aku jumpa lelaki yang berterus terang macam ni.

" Cik Aisyah, saya betul-betul ikhlas nak kenal dengan Cik Aisyah!" sambungnya lagi.

" Tapi..." kataku...

" Saya tahu kisah awak, tapi tak salahkan kalau awak buka pintu hati awak untuk lelaki lain?" tanyanya lagi.

" Saya belum bersedia untuk terima mana-mana lelaki dalam hidup saya buat masa sekarang," kataku.

" Ambil masa awak Cik Aisyah, saya sanggup tunggu!"

Aku terkedu. Biar betul Doktor ni ! Aku tengah bermimpi di siang hari ke?

" err, Cik Aisyah..Saya ada patient, nanti kita sembang lagi ya. Fikirkan dulu ya, Assalamualaikum,"

" Waalaikumussalam," jawabku.

Telefonku ku letak di tepi katil. Aku rebahkan kepala di atas bantal. Sakit kepala mula menyerang kembali.

Kenapa dia hadir saat macam ni? Kenapa dia membuatkan hatiku meronta-ronta begini. Aku tak mungkin bersama dengannya, aku janda. Ya janda mandul!

" Ya Allah....!" jeritku perlahan. Serabut betul lah!

Tapi , patutkah aku buka pintu hatiku untuknya? Atau teruskan hidupku tanpa lelaki? Hmm....

" Kakak ! Mama panggil makan woi!" jerit Amani dari luar bilik.

Kacau betullah budak kecil ni! Aku nak layan perasaan sekejap pun tak boleh. Tudung aku buka perlahan dan letakkan di atas rak. Aku buka pintu dan melihat wajah Amani yang tersengih-sengih.

" Macam mana akak?" tanyanya. Aku tahu dah perangai budak ni ! Nak kepoh la tu! Adik siapa lah ni.

" Macam mana apa kau ni ?" aku balas dengan pertanyaan kembali. Pura-pura tidak tahu.

" Doktor kata apa?" tanyanya lagi.

" Tak ada apa, dia cakap pasal abah je," kataku sambil duduk di meja makan. Mama tengah bancuh air sirap. Bagusnya anak perempuan beliau. Seorang pun tak tolong. Hihihi..

Amani duduk di hadapanku. Dia merenungku tajam. Eleh macamlah akak takut dengan pandangan kamu tu adik oi!

" Tipu!" katanya.

" Sudah-sudah! Makan nasi tu!" arah mama. Abah pun dah basuh tangan. Apa lagi. Jum makan!

******

Setelah selesai makan tengah hari, aku membasuh pinggan yang digunakan sebentar tadi. Mama tengah mengemas dapur.

" Kakak, abah ada beritahu mama tadi," kata mama.

" beritahu apa mama?" tanyaku.

" Abah kata Doktor Nazrul minta izin abah," kata mama. Hah? Izin apa pula ni...

" Izin nak sunting kamu sebagai isteri dia," kata mama.

Pinggan hampir terlepas dari pegangan aku. Apa? Sunting?


1 comment: