Jum main klik-klik Iklan. ^^,

Thursday 30 May 2013

Aku Mencintaimu kerana Agamamu Bab 18

Assalamualaikum.. Alahai, Efdy tengok semua panas hati saja dengan mak Azhar tu. Ha... Hari ni kita akan berkenalan dengan beberapa watak baru. Siapa yang bakal menjadi pilihan Aisyah untuk kali kedua? Azhar ? Habib atau doktor hensem, Nazrul? Haaaa... Enjoy!

Tiga bulan berlalu…

“ Assalamualaikum murid-murid! Apa khabar?” tanyaku apabila menapak masuk ke kelas 5 Amanah. Aku sudah boleh menerima hakikat. Hakikat yang aku sudah pun bergelar janda.

“ Waalaikumussalam cikgu Aisyah! Khabar baik,” jawab mereka serentak. Amboi, semuanya bersemangat!

“ Macam mana? Sudah bersedia untuk menghadapi peperiksaan yang bakal menentukan masa depan kamu?” tanyaku pada anak muridku. Aku berdiri di hadapan mereka.

“ Takutlah cikgu!” kata seorang muridku, Anis.

“ Jangan takut, kamu pasti boleh lakukannya. Siapa yang dapat A untuk subjek Bahasa Melayu, cikgu belanja kamu makan ya!” janjiku. Bukan janji kosong tapi bagi menaikkan semangat mereka untuk berjaya.

“ Yeayyy!” jerit mereka serentak.

“ Amboi, seronok ya bila cikgu nak belanja!” kataku.

“ Mestilah cikgu, saya suka banyak oo!” kata seorang muridku, Chia. Bahasanya…

“ Baiklah, keluarkan buku latihan Tatabahasa kamu! Cikgu nak kamu buat latihan untuk meningkatkan tahap penggunaan Tatabahasa kamu dalam karangan nanti,” arahku.

“ Baik cikgu!”


Aku berjalan menuju ke bilik guru setelah selesai mengajar di 5 Amanah. Selamat nanti aku sudah lapang. Dah tak ada kelas selepas ni!

“ Ehem…Hai cikgu! Berseri-seri nampak!” tegur Cikgu Wani setelah aku melabuhkan punggung di mejaku. Mejanya dan mejaku bertentangan. Mahu tak mahu aku terpaksa berhadapan dengannya.

Aku bukannya tidak suka dengan Cikgu Wani, cuma mulutnya semenjak dua menjak ni berbisa sangat. Bergegar hati dengar kata-katanya!

“ Tak adalah cikgu Wani, biasa saja!” jawabku lembut. Selagi boleh berlembut, berlembut sajalah. Kang, terlepas marah perang dingin pula!

“ Ingatkan dah ada pengganti!” katanya sinis.

“ Pengganti apanya cikgu Wani oi…” sampuk Cikgu Rogayah. Hah sudah, cikgu ni lagi menyakitkan hati. Tak ada kerja lain , kalau tak mengata aku tak boleh hidup kot!

“ Sekali ditalak tiga, mesti ada apa-apa yang tak kenalah tu! Lelaki yang dengar pun takut nak dekat!” sambungnya. Ha… kan aku dah kata.

Sabar Aisyah, sabar Aisyah. Aku cuma diam. Berpura-pura sibuk memeriksa buku latihan murid-muridku.

“ Alahai cikgu Rogayah hoi, saya dengarkan…Laki dia tu tangkap dia tengah berasmara dengan lelaki lain!” ucap cikgu Wani.

“ Itulah, aku pun dengar macam tu juga! Apalah nak jadi dengan anak muda zaman sekarang ni. Laki dah jaga elok-elok, bini pula buat hal…” tambah cikgu Rogayah lagi.

Aku tersentak! Amboi, penceraian versi ibu yang berleluasa! Macam mana mereka boleh tahu versi ibu pula ni! Oh, cikgu Rogayah tu kawan ibu…

‘ Sabar Aisyah, Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar,’ desis hatiku.

“ Cikgu Aisyah, ni borang kebenaran murid untuk kem Bina Islam dalam Diri tu,” kata Ustaz Habib sambil menghulurkan beberapa keping kertas.

“ Terima kasih Ustaz!” kataku sambil tersenyum.

“ Sama-sama kasih!” ucap Ustaz Habib sambil berlalu ke mejanya. Aik lain macam saja Ustaz Habib ni.

Sejak kes penceraian aku heboh di sekolah, Ustaz Habib layan aku lain macam! Aku tak pasti sama ada aku saja yang perasan sendiri atau dia memang sedang memikat aku sekarang?

Bagi aku Ustaz Habib tak adalah kacak sangat pun, namun mukanya manis. Sedap dipandang. Dengan janggut sejemputnya menaikkan lagi seri diwajahnya.

Ada sekali tu, dia ajak aku keluar makan! Berdua pula tu. Gila apa? Aku pun tolak secara baiklah. Tak mahulah nanti orang lagi sakan mengata aku. Keluar dengan Ustaz pula tu!

Dia kata nak bawa anak dia, sebagai peneman katanya. Anak dia dah dua orang, dari isteri pertama dialah. Kiranya dia memikat aku ni untuk dijadikan bini kedualah.

Bagi aku, aku tak kisah berpoligami kerana itu hukum Allah, tapi ini terlalu awal. Kes aku dengan Abang Azhar pun belum selesai lagi kerana Abang Azhar terlalu sibuk untuk menghadirkan diri ke mahkamah. Takutlah tu.

“ Cikgu Aisyah, boleh saya jumpa sekejap!” tanya Cikgu Rosni. Pengetua sekolah ini.

“ Eh, puan! Ada apa ya?” tanyaku sambil bangun mengikut langkah-langkahnya.

“ Saya nak tanya pasal Kem Bina Islam yang bakal diadakan minggu depan,” tanya Cikgu Rosni.

“ Lah, puan...Kalau pasal tu Puan boleh telefon saya saja, saya boleh datang jumpa Puan!” ujarku. Fuhh…Ingatkan apa tadi. Terkejut aku.

“ Tak apa, dah alang-alang saya lalu kat sini tadi!” katanya sambil tersenyum.

“ kalau puan mahu nanti saya bagi kertas kerja dekat pejabat puan!” kataku.

“ Baiklah, nanti letakkan di atas meja saya ya!” katanya sambil berlalu. Kemudian dia berpaling dan tersenyum ke arahku.

Lain macam saja cikgu ni! Ni yang buat aku saspen !


Tiba-tiba telefonku berbunyi.

‘ Eh abah!’

“ Assalamualaikum abah,” kataku setelah menekan butang hijau.

“ Waalaikumussalam Aisyah, abah nak minta tolong kamu sikit boleh?” tanya abah.

“ Eh, sikit saja ka? Banyak pun tak apa abah. Hehe!” ujarku. Apa abah ni, sikit sajakah nak minta tolong, mintalah tolong banyak-banyak sikit baru boleh dapat banyak pahala.

“ Yalah kamu ni, abah nak minta kamu bawa abah pergi hospital minggu depan…” tanya abah.

“ Boleh abah, hari apa ?” tanyaku sambil membelek buku diariku.

“ Hari Isnin,”

“ Okey, boleh abah ! Nanti Aisyah minta cuti ya…”

“ Terima kasih! Maafkan abah ya Aisyah sebab menyusahkan kamu!” suara abah dah berubah sedikit. Sebak la tu. Aduh abah, jangan buat Aisyah macam ni, kang Aisyah menangis sekali!

“ Ish abah ni, mana ada menyusahkan! Lagipun itu kan tanggungjawab Aisyah sebagai seorang anak!” kataku.

“ Alhamdulillah! Ni ha, mama kamu kirim salam. Dia suruh kamu beli jeruk mangga sebelum balik nanti,” kata abah.

“ Okey abah waalaikumussalam, ehem… Aisyah bakal dapat adik baru ke bah?” tanyaku sekadar mengusik.

“ Haish kamu ni! Merepek saja! Abah dah tak mampu ha..” ujar abah dengan nada pasrah. Aku tergelak.

“ Manalah nak tahu, rezeki abah!” kataku sambil menguntum senyuman.

“ Abah tunggu cucu daripada kamulah,”

Kata-kata abah membuatkan aku tersentap. Harapan abah terlalu tinggi…

“ Entahlah abah…Tak ada sapa yang nak kat Aisyah ni bah,” tadi kata abah buat ayat pasrah. Sekarang aku pun nak buat ayat pasrah juga.

“ Alah, jangan risau! Adalah tu nanti jodoh kamu…” itulah kata-kata abah saban hari jika hal ini dibangkitkan.

Aku tidak mahu lagi berharap. Perkahwinan dahulu menjadi aku wanita yang takut. Takut diceraikan lagi. Tak mahu dah…

“ Aisyah?” panggil abah dari sebelah sana.

“ Ya abah?” sahutku.

“ Berangan la tu! Baiklah Aisyah jumpa hari Isnin nanti ya sayang. Assalamualaikum,” kata abah

“ Alamak kantoi la pula. Baiklah abah, Waalaikumussalam..”

Adakah jodoh yang baik untuk diriku? Walaupun di hati kecilku masih berharap, aku takut.. Takut untuk berharap. Kerana harapan itu menyakitkan.



7 comments:

  1. Yes, aisyah, bina semangat semula. Diceraikan bukan bererti berakhirnya kehidupan....m

    ReplyDelete
  2. dr nazrul ler hehehe

    ReplyDelete
  3. Aisyah buat x tahu ja dengan orang macam tu.... janji kita x buat benda yang mereka cakap.... nak aisyah dengan dr nazrul lah.... kalau dia duda atau x ada sesiapa.... kalau jadi no 2 rasanya x payah lah...

    ReplyDelete
  4. baik dgn doktor tu ar.. hehe..

    ReplyDelete
  5. Eeeii!!! geram dengan perempuan mulut longkang dua org tu.. ingat bagus sgt ke dieorng tu hah?! apa-apapun, bersabar ya aisyah.. Allah sentiasa bersama dengan org yg bersabar... sambung lagi! tak sabar nak baca...

    ReplyDelete
  6. not bad..tingkatkan gaya penyampaian cerita.

    ReplyDelete