Jum main klik-klik Iklan. ^^,

Wednesday 29 May 2013

Aku Mencintaimu kerana Agamamu Bab 17

Assalamualaikum, setelah Efdy mengeluarkan ayat-ayat pasrah semalam ramai yang tampil memberi komen. Efdy rasa terharu sangat ! *lap air mata.
Terima kasih kerana sudi membaca dan meninggalkan komen. Apapun, enjoy this new entry okey ?!



“ Ya abah,” aku bingkas bangun. Abah membuat isyarat agar menaikkan sedikit katilnya. Aku hanya menurut. Abah kelihatan lebih sihat.

Muka tak pucat seperti tadi. Alhamdulillah…

“ Abang nak air?” tanya mama. Abah mengganguk. Mama menyuapkan abah air sedikit demi sedikit menggunakan sudu.

“ Abah nak makan?” tanyaku pula.

“ Kejap lagi lah,” Abah menjawab seraya menggeleng.

“ Aisyah, abah dengar segalanya!” kata abah.

“ Abah…” Aku terkedu. Aku tak mampu menzahirkan kata-kata lagi. Aku bersyukur kerana tidak perlu berahsia lagi.

“ Tapi, apa yang kamu ceritakan berbeza dengan Puan Zurina,” sambung abah.

“ Hah? Abah tahu daripada ibu?” tanyaku. Aik, lain macam…Kenapa ibu sibuk sangat mahu mencanangkan penceraianku ?

“ Ya..” abah berjeda.

“ Apa yang ibu ceritakan pada abah?” tanyaku. Perasaan ingin tahu membuak-buak dalam hatiku.

“ Puan Zurina kata, kamu ditangkap ketika sedang berasmara dengan lelaki lain!” abah berkata.

“ Ya Allah!”Mama dengan aku terjerit serentak.

“ Sebab tu lah si Azhar tu ceraikan kamu dengan talak tiga, dia kata kamu tu makan ubat supaya tak mengandung sebab kamu takut termengandung anak teman lelaki kamu!” cerita abah lagi.

“ Ya Allah abah, demi Allah! Aisyah tak pernah buat macam tu. Sumpah abah!” kataku sambil mengangkat tanganku seakan bersumpah. Air mata sudah mengalir lebih laju. Namun, lebih kepada air mata marah.

Marah kerana diperlakukan seperti ini. Ini sudah keterlaluan. Melampau sangat. Apalah dosa aku kepada ibu sehingga dia menfitnah aku sebegitu rupa?

Aku terduduk. Allahurabbi.

“ Tapi…abah percaya kamu!” kata abah. Aku terharu. Terima kasih abah kerana percayakan anak abah ni.

“ Alhamdulillah,” mama mengucap syukur.

“ Sebab abah tahu kamu tak akan sesekali lakukan perkara terkutuk seperti itu. Abah didik kamu dengan agama sejak kecil. Tiada kurang sedikit pun. Lagipun, kamu anak abah. Waris abah. Abah sayang kamu! Cuma semalam abah terkejut, tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba kamu bercerai. Rupa-rupanya kamu pun tak sangka akan jadi macam ni” kata-kata abah menusuk kalbu.

“ Terima kasih abah! Aisyah sayang abah juga!” kataku lalu memeluk abah.

Syukur Ya Allah, kerana memberi keluarga yang sangat menyokongku!

“ Abah dapat tahu ibu juga hendakkan duit kamu sebab mereka nak buat kenduri,” sambung abah.

“ Hah? Kenduri?” tanyaku blur. Tak akanlah kenduri kesyukuran sempena penceraian aku ni? Mustahil.

“ Kenduri kahwin Azhar!” Aku terkedu. Lupa pula aku. Si Erin tu kan tengah mengandung sekarang ni. Karang tak kahwin, malu pula.

“ Jadi, apa kena mengena dengan duit Aisyah!” aku membentak. Ini sudah lebih, takkan nak kahwin pun guna duit aku juga. Hasil titik peluh aku tu!

“ Azhar dah tak ada duit melainkan duit tu dan Puan Zurina tidak mahu kamu mendapat satu sen pun daripada duit tu. Dia kata kamu tidak layak, kamu perempuan kotor yang mencurangi suami sendiri,” jelas abah.

“ No..No..No way! Aisyah tak kan halalkan satu sen pun duit Aisyah untuk mereka! Tidak sesekali,” kataku tegas.

“ Aisyah…Tak baik kata macam tu,” tegur mama.

“ Mama, Aisyah dihalau bagai kucing kurap yang menagih makanan ma! Bahkan Abang Azhar langsung tidak mahu melihat muka Aisyah lagi! Then, dia nak pula duit Aisyah? Tak tahu malu betul!” kataku.

“ Kalau macam tu, kamu mesti uruskan penceraian kamu itu. Jangan biarkan mereka mengambil kesempatan terhadap kamu! Kamu kena bangkit melawan, jangan biarkan mereka sangka kamu seorang yang lemah dan mudah dipijak-pijak macam tu saja!” ucap abah.

“ Baik abah. In sha Allah, Aisyah akan cepatkan proses penceraian ini. Aisyah tidak mahu ada kena mengena dengan mereka lagi! Sampai hati ibu!” tekadku. Apapun, aku sudah mula rasa menyesal!

Menyesal kerana kahwin dengan Abang Azhar!

“ Aisyah, sabar ya sayang! Setiap yang berlaku ada hikmahnya…Mungkin ada lelaki di luar sana yang akan menerima Aisyah, segala kelebihan dan segala kekurangan kamu. Percaya dengan Allah ! Itulah kunci kehidupan,” ucap mama.

Aku tersenyum. 

“ Ya ma, doakan untuk Aisyah ya…” kataku.

“ Kami akan doakan yang terbaik untuk kamu, anakku!” ucap abah.

“ Terima kasih abah, mama! Terima kasih kerana sudi percaya Aisyah!” ucapku sambil mengelap air mata.

“ Sama-sama sayang!” Abah dan mama berkata serentak.

“ Ma…Abah lapar!” kata abah sambil mengusap perutnya. Manjanya abah!

‘ Ya Allah, kekalkan hubungan kekeluarga kami,’ desis hatiku.

9 comments:

  1. buat azhar n ibu dia sedar..
    n azhar gilakan aisyah blik..
    tp sayg..aisyah dah ada org lain
    biar azhar tahu langit tinggi rendah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. penulis sila remove comment ats ni...

      Delete
    2. penulis sila remove comment anon 23:34

      Delete
  2. Teruja saya nak lagi boleh.

    ReplyDelete
  3. Yeay... you go gal... Tak payah nak bersedih2 ttg si Azhar & ibunya... Si azhar tu yg patut malu sbb dah terlanjur dgn bakal isteri barunya...

    Harap si Azhar tak dpt ler duit tu....

    ReplyDelete
  4. endbie : (Y)

    ReplyDelete
  5. life must go on

    ReplyDelete
  6. Beruntungnya Aisya ada keluarga yg memahami.
    Semoga ibu mertua dia sedar yg anak dia yg buat onar nak menfitnah org lain pula.

    ReplyDelete
  7. Betul kata Abah uruskan penceraian, Jangan biarkan mereka mengambil kesempatan terhadap Aisya ... dan bangkit melawan, jangan biarkan mereka sangka Aisyah seorang yang lemah dan mudah dipijak-pijak... Terima kasih ABAHHHH.... sedih...

    ReplyDelete