Jum main klik-klik Iklan. ^^,

Tuesday 28 May 2013

Aku Mencintaimu Kerana Agamamu Bab 16

Assalamualaikum , okeylah Efdy mengalah. Efdy tak mampu nak dapat 5 komen pun, 10 apatah lagi kan. Tapi disebabkan perasaan ingin mengupdate itu membuak-buak menyebabkan Efdy terupload juga hari ni. Terupload okey. kfineee, blog Efdy ni bukan blog peymess pun nak dapat 10 komen kan? Well, ukur baju di badan sendiri. Ahaks. Okey, Enjoy!

Aku melangkah masuk ke bilik yang menempatkan abah. Aku takut untuk bertentang mata dengan abah. Takut sangat. Namun aku lebih takut kehilangan abah.

Mama dan adik pulang ke rumah untuk mengambil pakaian dan sedikit makanan. Kini hanya tinggal aku dan abah. Aku duduk di atas sofa bertentangan dengan abah. Dari sini aku boleh melihat abah dengan jelas.

Aku mengeluarkan sebuah novel bertajuk I Am Number Four. Sudah lama aku membelinya namun tiada kesempatan untuk membaca.

“ Syah…”  Aku tersentak apabila mendengar suara lemah abah memanggil perlahan. Aku bergegas ke arah abah.

“ Ya abah, Aisyah kat sini!” kataku sambil menggenggam tangan abah.

“ Abah…ta..hu..se..gala..nya…” kata abah dengan suara yang tersekat-sekat.

“ Aisyah minta maaf abah,” ucapku. Air mata sudah mengalir perlahan.

“ Tak…apa..mung..kin..bukan..jodoh kamu…” kata abah lagi.

“ Abah, rehat dulu nanti kita berbual lagi. Sekarang yang penting abah kena sihat sepenuhnya. Abah tahu kan Aisyah perlukan abah!” kataku sambil mengelap air mata. Abah tersenyum lesu sambil mengganguk.

Aku membetulkan bantal abah. Abah melelapkan mata sekali lagi. Aku hanya memerhati keadaan abah.

‘ Abah, cepat sembuh ya! Aisyah ada banyak cerita nak beritahu abah,’ desis hatiku.

Aku duduk di sofa tadi. Aku meneruskan pembacaanku. Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi.

Cepat-cepat aku keluar dari bilik abah kerana bimbang mengganggu lena abah.

“ Assalamualaikum,” ucapku ketika menekan butang hijau.

“ Ha, kau dah dapat apa yang aku nak tu?” tanya sesorang.

“ Apa maksud…ibu?” tanyaku. Blur.
“ Aku dah beritahu bapa kau pasal hal ni! Tak kan kau tak tahu kot,”  kata ibu lagi.

“ Hal apa ni ibu? Saya tak faham…” balasku.

“ Apalah bodoh sangat kau ni ha?!” bentaknya.

“ Ibu, saya betul-betul tak faham apa yang ibu maksudkan…” aku menguatkan suara. Ish ibu ni, aku yang bodoh ke dia yang bodoh sekarang ni.

“ Aku nak semua duit yang ada dalam akaun kau dan Azhar!” katanya.

“ Apa ibu?!” Aku terkejut. Gila apa? Yang tu duit aku dan Abang Azhar. Suka-suka hati dia saja nak.. Lagipun itu merupakan harta sepencarian aku dan Abang Azhar.

“ Kau ni pekak ke?” tanya ibu.

“ Tu duit saya dan Abang Azhar! Kenapa saya mesti serahkan pada ibu? Ini tak masuk akal!” kataku.

“ Hei bodoh, aku kata bagi kau bagi sajalah! Banyak tanya pula…” bentak ibu.

“ Itu duit saya, harta sepencarian saya dengan Abang Azhar! Ibu tak boleh ambil!” balasku. Geram!

“ Aku dah suruh Azhar keluarkan duit tu, tapi dia kata dia perlukan tandatangan kau juga! Kalau tak aku tak hingin nak telefon kau la!” marah ibu.

“ Duit tu harus dibahagi dua! Bukan mudah saya hendak berikan pada ibu !” bentakku lagi.

“ Duit tu bukannya banyak mana pun! Sepuluh ribu saja kan? Itu pun nak berkira ke ?” ucap ibu. Kata-kata ibu membuatkan hati aku semakin panas. Tak lama lagi bakal meletup!

“ Tak banyak? Kalau saya minta pada ibu, sampai mati pun ibu tak akan bagi kan ?
Begitu juga saya! Dan saya tetap dengan prinsip saya. Suka-suka hati saja nak duit saya, ibu ingat ibu tu siapa?!”

“ Kau memang kurang a…” belum sempat ibu meneruskan kata-katanya, aku matikan panggilan telefon tersebut. Makin lama aku bersembang dengan ibu, aku boleh kena serangan strok terus!

‘ Mungkin…Ini yang menjadi penyebab abah terkena serangan jantung? Allahurabbi!’ desis hatiku.

Sebelum masuk ke bilik abah kembali, aku lihat mama datang membawa sebuah beg bersaiz sederhana dan beberapa bungkus plastik.

Aku membantu mama membawa barang-barang yang dibawanya.

“ Mana adik ma?” tanyaku apabila kelibat Amina.

“ Dia sibuk nak bersiap untuk esok. Esok dia ada kem dekat sekolah, itu yang mama tak bagi dia ikut. Cukuplah kita berdua di sini, lagipun abah dah stabil kan…” kata mama sambil beriringan masuk ke dalam bilik abah.

“ Ma...” panggilku perlahan. Aku rasa sudah tiba masanya aku ceritakan segalanya pada mama.

Aku tidak sanggup lagi berdiam diri. Aku sudah boleh menerima takdir Allah. Aku tahu, Allah telah menetapkan yang terbaik untuk aku. Kini, masanya untuk mama dan ahli keluargaku turut menerima takdir yang ditetapkan untukku.

“ Mana Azhar?” tanya mama.

“ Aisyah nak cakap sikit…” kataku sambil menarik tangan mama ke arah sofa. Aku berdua melabuhkan punggung di sofa itu.

“ Apa dia sayang, cakaplah?” tanya mama. Tenang.

“ Sebenarnya…” aku berjeda. Mengumpul sedikit kekuatan untuk meluahkan segalanya pada mama.

“ Sebenarnya apa? Aisyah jangan buat mama tertunggu-tunggu,”

“ Aisyah dan Abang Azhar dah…bercerai!” kataku.

“ Astagfirullahalazim! Aisyah tahu kan, bercerai itu perkara yang paling dibenci Allah? Kan mama dah kata, kalau ada masalah bincang dulu. Jangan ambil langkah terburu-buru!” kata mama setelah mendengar ceritaku. Nada suara mama aku sudah mengerti. Dia berada dalam keadaan marah.

“ Mama, bukan Aisyah yang mahukan penceraian ini! Tapi, abang Azhar sendiri!” tambahku. Aku ingin mama tahu perkara sebenarnya.


“ Jadi?” tanya mama perlahan. Mungkin mama sudah boleh bertenang dan berfikiran rasional.

“ Abang Azhar ceraikan Aisyah kerana Aisyah mandul ma!” ucapku perlahan. Air mata sudah mengalir deras.

“ Ya Allah!” Mama terjerit namun dia lantas menutup mulutnya. Bimbang abah terjaga.

“ Aisyah yang salah ma, Aisyah tak mampu nak mengandungkan anak Abang Azhar,” aku mula teresak-esak.

Mama memelukku dan menggosok belakangku. Memberi sedikit kekuatan.

“ Tak sayang, rezeki anak itu Allah yang tentukan! Mungkin Azhar bukan jodoh Aisyah. In sha Allah…Mama dan abah akan mendoakan yang terbaik untuk Aisyah!” mama membisikkan kata-kata yang menaikkan semangatku. Kata-kata yang sama oleh mama dan abah. Mungkin Azhar bukan jodohku. Ya, Aku redha…

Tiba-tiba aku terdengar suara abah.


“ Aisyah…” 

18 comments:

  1. Sebenarnya selalu jadi SR jer... cerita ni best.... teruskan berkarya.....

    Aisyah, move on dgn kehidupan masa depan dan tinggalkan masa silam yg dicemari oleh tindakan biadap Azhar...

    Go for the handsome doctor....Hihihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi baca. walaupun jadi SR ja. hihi.. ye ke kena pergi kepada doktor ? ada laki lain kot....

      Delete
  2. alahai dik...jgn sedih dik...pengkomen2 tgh syiok berlibur dik...skrg ni kan cuti sekolah dik...itu yg sunyi aje... tak pe kaka ada n ramai lg yg SR tuh...
    huhhh...muka tak malu betul mak si azhar nih... mak ngan anak prangai sama sgt azab meloyakan smpai nak muntah ijau kaka ngan org tua tak sedor diri nih...bagus aisyah jgn kasi muka lagi kat dorang...sila lawan bermati-matian biar hanya tinggal spender sehelai saja kat azhar keparat tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai kak nora, tinggal spender je? Kejam sangatlahhh..

      Delete
  3. Another sr ..... fighting aisyah....

    ReplyDelete
  4. best best best

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke best ? tak tipu kan ni ? Haha, thanks dear :)

      Delete
  5. endbie : (Y)

    ReplyDelete
  6. best..cepat2x sambung ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabo ya..dah ada bab baru ni. cuma tak upload ja lagi.

      Delete
  7. Go Aisyah pertahankan hak anda. Senang2 dia aje nak duit orang.

    ReplyDelete
  8. Teruskan hidup Aisyah .... pertahankan hak dan harta sepencarian... terus panvdang kehadapan... mungkin sinar bahagia menanti....

    ReplyDelete