Jum main klik-klik Iklan. ^^,

Wednesday 22 May 2013

Review Novel - Teduhan Kasih : Marissa





Assalamualaikum, apa khabar semua! Alahai dah lama rasanya Efdy tak update blog kan? Ha, hari ni Efdy nak update sikit. Review novel Teduhan Kasih : Marissa. Tak pernah dengar? Tipulahh! Sapa yang minat novel mesti tahu pasal novel. Siapa yang minat drama bersiri pun mesti tahu pasal drama ni. Al-maklumlah, drama tengah meletup sekarang ni. Meh kita baca sinopsis dulu ya :)

Credit goes to : Photo Owner :)


"Kau ingat dengan anak ni kau boleh paksa aku ubah keputusan aku? Kau nak ugut aku dengan anak kau ni? Eh! Kau jangan haraplah aku akan ikut kehendak kau. Aku tetap ceraikan kau!" -RYZAL.
Sampainya hati Ryzal, hanya kasihnya sudah tertumpah buat Ayu teman baikku sendiri, tergamak dia menyingkirkan aku dalam keadaan begini. Ketika aku mengandungkan anaknya, dia melafazkan talak.
Dan ketika aku merasakan aku sudah tiada siapa-siapa lagi di dunia ini dan jalan yang bakal aku lalui sangat gelap, dia hadir menyuluh kegelapan itu. Sekali gus meletakkan aku di tengah-tengah persimpangan di antara keikhlasan dan kenangan semalam.
"Sebab kita ada Adam. Kita nikah sebab Adam. Apapun yang berlaku, kita hanya fikirkan tentang Adam. Lagipun abang dah bosan hidup begini. Hidup abang benar-benar kosong. Tapi sejak abang kenal Adam, seperti hidup abang terisi dengan sesuatu. Abang mahu kita hidup sebagai sebuah keluarga. Abang tahu pintu hari Iffa tidak akan terbuka untuk mana-mana lelaki lagi, tapi tolong fikirkan cadangan abang ini." -EHSAN.
Aku benar-benar terperangkap. Sedangkan lelaki yang aku cintai separuh nyawa juga dengan mudah berlaku curang. Inikan pula dia, lelaki yang aku sendiri sedia maklum akan masa lampaunya yang kotor. Kelak akan adakah bahagia untuk aku dan anakku? Namun aku tahu hanya dengan Ehsan saja kami menumpang teduh.

Komennya :)

Bagi Efdy cerita ini sangat menarik sebab tak macam novel lain yang asyik ketengahkan kahwin paksa. Memang best. Dan bagi Efdy banyak pengajaran yang boleh Efdy ambil. Contohnya, kita tidak boleh terlalu percayakan orang walaupun kawan baik kita. Kedua, setiap orang mempunyai masa lalu. Oleh itu, kita tidak pernah terlambat untuk bertaubat. Ingat! Pintu taubat sentiasa terbuka untuk sesiapa sahaja. Ketiga, Allah menurunkan ujian kepada kita untuk menguji sejauh mana kita mampu bertahan. Percayalah, setiap yang berlaku pasti ada hikmah. Ceh. Macam karangan pula. Eh eh? Haha.
Gaya bahasa sempoi ja. Kadang-kadang boleh tergelak sendiri bila baca. Kadang-kadang memang bengkak mata. Hingus meleleh punya. Sedih betul ceritanya. Well, kita kena menghayati lah kan?
Harganya :
Semenanjung Malaysia - RM 22.00
Sabah/Sarawak - 25.00

Nak tahu lebih banyak lagi ? Kena lah beli novel ni. Kalau tak nak? tengoklah drama dia. Ohh Adi Putra yang kacak bergaya tu. Hahaha.
Antara babak sweet antara Iffa dan Ehsan : 
Ehsan bawa aku ke meja makan. Kek diletakkan di atas meja. 
"Dan ini hadiah untuk Iffa, istimewa daripada abang." Ehsan menghulurkan sampul surat berwarna putih kepadaku. Aku keluarkan isi di dalamnya. Aku baca kertas pertama. 

Kupon mandi berdua untuk seumur hidup.

Aku tersenyum bila membacanya. Kertas kedua pula.

Kupon urut badan untuk seumur hidup.

" Amboi, larat ke nak urut seumur hidup?" soalku sambil menjeling Ehsan. Ehsan hanya senyum. Aku baca pula kupon ketiga. 

Harus malam Ahad, malam Selasa dan malam Khamis, Wajib malam Jumaat.
P/S kecuali bendera merah.

Tergelak aku jadinya.

"Melampau ni."
Tapi Ehsan senyum sahaja. Dan aku baca kupon terakhir.
Menjadi teman untuk seumur hidup.
Amacam ? Sweet tak ? Haaa.. wajib beli tau! Haha. 
sekian :)

Eh eh, jangan lupa tunggu entry seterusnya tau. E-novel Aku mencintaimu kerana Agamamu akan diupdate nanti. 

Stay tune ya dear. Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment