Jum main klik-klik Iklan. ^^,

Monday 8 April 2013

Aku mencintaimu kerana agamamu Bab 5

Assalamualaikum. Alhamdulillah, mari kita teruskan pembacaan pada bab 5 pula ya. Selepas baca, anda dijemput komen ya! Maaf kerana sudah lama tidak hapdateee :)

Hari ini merupakan Hari Sukan sekolah yang ke 13. Aku cuma memakai baju berwarna biru muda yang dikhaskan untuk guru-guru. Sebagai guru penasihat kepada rumah biru, banyak yang perluku lakukan hari ini.

Aku tiba di sekolah jam 7.00 pagi. Sengaja aku datang awal hari ini. Abang Azhar moodnya agak baik hari ini, jadi aku boleh datang ke sekolah dengan senang hati. Kesan lebam di tepi bibir aku lindungkan dengan krim muka. Bedak kompakku ditempek tebal. Putih melepak aku hari ini.

" Selamat pagi cikgu," tegur salah seorang muridku, Farah. Farah tersengih bersama Anis di tepi keretaku. Aku yang ketika itu sedang memunggah barang di dalam bonet kereta bersyukur dengan kehadiran Farah dan Anis. Macam tahu-tahu saja aku perlukan bantuan.

" Selamat pagi! Alhamdulillah, kamu datang nak tolong cikgu ya?" aku berpura-pura tanya. Saja ingin menduga.

" Yelah cikgu!" sahut Anis.

" Bagus-bagus! Kamu tolong angkat kotak-kotak ini dan bawak naik ke padang. Letakkan kotak ini di bawah khemah pasukan biru ya!" arahku. Kotak-kotak yang mengandungi topi, pompom dan reben itu diangkat oleh mereka.

" Nanti cikgu jumpa kamu di atas ya! Cikgu kena pergi ambil senarai nama peserta rumah biru di meja cikgu," kataku sebelum berlalu pergi.

***

Selepas beberapa orang penting menyudahkan ucapan pembukaan, acara sukan dimulakan. Aku hampir hilang suara kerana memberi semangat untuk anak-anak muridku. Alhamdulillah, rumah biru berjaya mendapat pertama lagi tahun ini. Berkat usaha bersama, kami berjaya.

Aku mengurut bahu yang keletihan. Rasanya hari sukan sebelumnya tak pernah aku letih sebegini. Ini penat sangat! Aku membuka pintu rumah perlahan. Rumahku kelihatan suram dan tidak bercahaya. Seperti rumah tanggaku kini yang makin muram. Sedihnya.


Setelah mandi dan solat zuhur aku membawa diri ke dapur. Nasi bungkus yang ku beli tadi ku buka. Rasa tidak berselera pula. Lapar tu usah ceritalah, memang lapar tapi rasa nak termuntah pula bila bau sambal belacan ni. Tadi dekat kedai, meleleh air liur melihatnya. Bungkus baliklah, nanti makan.

Aku toleh ke pintu hadapan rumah apabila terdengar seperti anak kunci dimasukkan ke tombol pintu. Aku terdengar suara orang bercakap-cakap. Siapa? Abang Azhar bawa balik kawankah?

Pintu terkuak perlahan dan aku terkedu.

' Macam mana aku boleh lupa ni? Alamak!' desisku. Bala sudah menanti.


No comments:

Post a Comment